Sanserne
Sanserne gør oplevelsen endnu større!
SYN
Det første der møder øjet, er flasken. Hvis flasken ser spændende ud, sætter det nogle forventninger. Det kan være en sort flaske, der næsten kan virke hemmelighedsfuld, eller en blomsterdekoreret flaske, som bringer det smukke frem og giver os måske en forventning om friskhed. Den klare flaske, som mest benyttes til Blanc de Blanc, eller Rosé champagne, giver os et indtryk af farven på champagnen. Dette sætter også nogle forventninger i gang.
Dernæst danner vi os et indtryk af champagnen i glasset; farven og boblerne, som kan opleves livlig og skummende eller mere rolig. Læs mere om boblerne under ‘champagnebobler’ her på siden.
Glasform spiller ind. Det slanke traditionelle champagneglas (flute) giver champagnen ekstra livlige bobler, men begrænser dufteoplevelsen (næse), da den smalle glasåbning gør det svært at få plads til næsen. Det mere runde glas (tulip) egner sig bedre til en bredere sanseoplevelse.
DUFT (NÆSE)
Vær tålmodig med at drikke. Brug nogle sekunder på at dufte ned i glasset. Lyt efter til hvilke signaler og evt billeder, som du danner, når du dufter koncentreret.
Glasformen gør det lettere eller sværere. Det er ikke ualmindeligt at eksperter og kendere benytter champagne-vinglas til champagne, netop for at give aromaerne de bedste betingelser for at give deres udtryk. Det anbefales at der, ved de større mere komplekse og dyrere champagne, benyttes tulip-glas, champagne-vinglas eller hvidvinsglas.
SMAG (GANE)
Når du smager på champagnen første gang, så glem ideen om at sippe til champagne. Tag en fornuftig mængde i munden, lad den opholde sig lidt, inden du synker (eller spytter ud i spand).
Hvilke billeder kommer nu frem? Matcher de duftens umiddelbare indtryk, eller kommer der nye frem?
Duft igen, duften kan godt opleves kraftigere nu eller anderledes efter smagning. Længden af smagen varierer fra champagne til champagne. Det kan indikere noget om lagringstid eller sødme (dosage), men hvad oplever du?
FØLELSE
Læg mærke til hvad der sker i munden, når du smager første gang og gentagende gange. Er der en syrlighed, der får mundvandet frem, eller lægger den en blød hinde og behagelig balance? Nogle foretrækker et frisk kick, mens andre foretrækker en rund og mild følelse.
HØRELSE
Denne sans kan man vælge at bruge til at skabe en særlig stemning. Blød musik til den balancerede champagne – der er ro på, eller en frisk, levende champagne til fester, som kan bruges til at ‘slukke tørsten’, for blot at give nogle bud på omgivelserne. Dom Perignon har i samarbejde lavet en Vintage 2008 / Vintage 2006 Rosé i samarbejde med Lenny Kravitz.
STIL & VIDEN
Du har nu lært (eller er godt igang med) at bruge sanserne bevidst. Læg mærke til den viden, som du har fået oplyst om champagnen og producent, og brug den sammen med sanserne.
“Det minder mig om et abstrakt maleri. Når man ser på det, uden viden eller introduktion, danner man sig umiddelbart en mening, om man kan lide det eller ej. Men når man får lidt ord på tankerne -og historien bag, så åbner billedet og oplevelsen sig op. Det samme sker for champagne”, siger Kira.
Oplevelsen bliver større, når der deles lidt viden om producentens historie og tilgang, og det bliver mere interessant, når man kender til skabelsen og blend, som man så kan prøve at smage sig frem til.
Den 6. sans samler sanserne, omgivelserne og information. Du kan således matche en champagne til dit publikum, og give præcist den oplevelse du ønsker at skabe, for dem som du skal nyde den med – DET er god stil!